Sayang Abang^^~

urghh~bosan!

ape pandang2!

Tidur dengan nyenyak bersama sang katak~

Bila saya ckp saya sayang abang selalunya org akan tersalah paham sebab ingatkan abang itu seorang pemuda sebab saya ni anak sulung, jadi xde abang. Hari ni nak jelaskan pada semua yang tersalah paham. Abang itu adalah kucing peliharaan keluarga saya. Nama ni idea  ayahla sapa lagi!. Sebab kami adik beradik xde abang jadi ayah namakan dia “abang”. Seorang kucing yang gagah, hensem dan manja. Abang paling suka orang belai dia dengan kaki. Asal dapat je kaki sape2 mulalah dia telentangkan badan dia minta diusap dibelai dengan kaki tang perut. Seorang yang sangat protective.Saya x boleh lupa kisah ular masa balik summer lepas. Satu pagi tu saya, umi dan adik nak ke hospital Putrajaya sebab adik kene buat check-up. Sementara tunggu umi siap2, saya nak pi sidai baju kat luar tp abang x bagi saya keluar. Adik pun mengomel”awatla abang ni pelik sangat pagi ni!”. Bila saya nak bukak pintu depan rumah tu dia  halang sambil ‘meow’ dengan garangnya. Bila saya nak alihkan abg ke tepi dia cakar tangan saya!aduh…So x jadi keluar sidai baju. Pas umi da siap, marah abang dah reda dan dapatlah kami anak beranak keluar rumah. Bukak pintu tengok anak2 dan bini dia xda depan rumah(selalunya pagi2 sibuk tunggu depan pintu nak sarapan.) Baru nak start enjin kereta tiba2 jiran tetangga dok kecoh pasal ada ular sawa singgah betul2 depan rumah saya. Beberapa ketika baru ular tu beredar nak masuk semak. MasyaALLAH, patutla abang sungguh2 x bagi saya keluar rumah. Alhamdulillah…terima kasih abang!sayang abang!!!

Tapi hari ke hari abang semakin berumur dan da mula nyanyuk. Umi selalu mengadu abang la ni selalu buang air dalam rumah di luar sedar dia. Sedih dengar tapi tu la lumrah kehidupan ciptaan ALLAH SWT. Kita manusia pun akan mengalami lumrah hidup sedemikian. Dilahirkan ke dunia setelah 9 bulan dalam rahim ibu kemudian ke alam kanak2 dan hari demi hari melangkau ke alam remaja. Selepas itu kita akan berpindah ke frasa kedewasaan dan akhirnya berubanlah rambut kita(tua). Perasan x kalau kita perhatikan orang tua betul2, perangai mereka manja dan lemah seperti kejadian asal manusia(bayi).

 Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya (kepada keadaan serba lemah; hakikat ini memang jelas) maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya? (36:68)

Mati itu adalah pasti buat semua yang bernyawa. Setelah berpisah roh dari jasad melangkaulah kita ke alam barzakh pula sehingga kita dihidupkan semula dengan tiupan sangkakala kedua utk dihimpunkan di padang mahsyar dan dihisab semua amalan kita sepanjang kita hidup di alam dunia.  Bersediakah kita utk menghadapi frasa2 yang masih belum kita hadapi dan akan kita hadapi bila waktunya WALLAHUa’lam. Sesungguhnya orang yang paling bijak adalah orang sentiasa mengingati mati. Ya ALLAH ya tuhan kami, hidupkanlah kami dalam keimanan,matikanlah kami dalam keimanan dan masukkanlah kami ke dalam syurgaMU dengan rahmatMU Ya Rabbul ‘Izzati.

Advertisements

3 thoughts on “Sayang Abang^^~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s